Engelbrektsgatan 6, 702 12 Örebro

logga

Startsida Om osteopati Historia Filosofi Behandlingsmetoder Ditt besök Vanliga frågor Patientfall Kontakta

Behandlings-metoder

Osteopaten använder aldrig mer kraft än nödvändigt för att uppnå önskat resultat och behandlingarna mjuka och passar de flesta. Osteopati kan med fördel användas även i förebyggande syfte mot ex.v belastningsskador.

Artikulering
Rytmiska mjuka rörelser med avsikt att öka och återställa rörelseförmågan i en led vilket ökar cirkulationen och minskar en eventuell inflammation.

Manipulation
Snabb, lätt och mjuk rörelse för att återställa normal rörlighet i en led.

Muscle Energy Technique
Slappnar av spända muskler och återställer leders funktion.

Kranio Sakrala tekniker
Mycket mjuka tekniker där osteopaten hjälper kroppen att aktivera de självläkande mekanismer som finns inneboende i alla människor. Teknikerna används för att reducera stress och därigenom kan alla stressrelaterade tillstånd behandlas.

Viscerala tekniker
De inre organen masseras konstant av diafragmans rörelse för att fungera bra. Om det finns spänningar eller vidhäftningar, ex.v efter en operation, så kan denna massage störas och därmed försämra den normala fysiologin. Olika tillstånd som orsakas av dessa faktorer kan behandlas med mjuka direkta tekniker på organens bindvävshinnor, ligament och nervförsörjning.

Funktionella tekniker
Mycket mjuka tekniker som syftar till att återställa en störd ledpositions känsla i
leder vilket i sin tur kan leda till artros, spända muskler, muskelfästeinflammationer (ex.v musarm, tennis och golfarm.) m.m.